تحلیلی از نظریه های ترکیبی در اخلاق اسلامی (بررسی موردی نظریه مصباح یزدی و سروش)
نویسندگان
چکیده مقاله:
بر اساس تقسیمبندی مشهور تاریخی در مسألهی حسن و قبح، متفکران مسلمان در حوزهی مباحث اخلاقی یا باید طرفدار رویکرد معتزله باشند، یا رویکرد اشاعره. اما این برداشتِ دقیقی نیست. دیدگاههای معتزله و اشاعره در مسألهی حسن و قبح، دیدگاههای مرکبی است که میتوان با نگاههای تحلیلی مناسب، به تجزیهی آنها به مؤلفههای کوچکتری پرداخت. بالمآل با ظاهر شدن آن مؤلفههای خردتر، میتوان با ترکیب برخی مؤلفههای دیدگاه معتزله و برخی مؤلفههای دیدگاه رقیب، به دیدگاههای ترکیبی جدیدی دست یافت. این همان اتفاقی است که در حوزهی اخلاق اسلامی، بهویژه در میان متفکران گذشته و معاصرِ امامیه پدید آمده است. دیدگاههای اخلاقی محمدتقی مصباح و عبدالکریم سروش دو نمونهی معاصر از این نظریههای ترکیبی به شمار میآیند. مصباح یزدی همچون معتزله، اصول کلی اخلاق را عقلی میداند، ولی در مقام تبیین و یا تعیین مصادیق اخلاقی، جانب وحی و شرع را نگاه میدارد (همچون اشاعره). سروش در رویکردی دیگر، ارزشهای اخلاقی را در مقام ثبوت، شرعی و متکی بر اراده و فرمان الاهی میداند (همچون اشاعره)، اما در مقام اثبات، آنها را عقلی تلقی میکند (همچون معتزله). نظریههای ترکیبی یادشده در بحث پراهمیت «اخلاق و دین» نیز به دیدگاههای ترکیبی و میانهای روی میآورند، به نحوی که نه اخلاق را کاملاً دینی میدانند و نه کاملاً آن را منفصل و منقطع از دین برمیشمارند.
منابع مشابه
تحلیل متاتئوریک ریشههای نظریه مشروعیت حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی آیتالله مصباح یزدی
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و افزودهشدن نظامی جدید در عرصة جهانی، نظریهپردازی دربارة حکومت اسلامی در اندیشههای فقهی- سیاسی شیعه به موضوعی مهم تبدیل شد (تاریخچه) البته گروههای گوناگون دروندینی و بروندینی با چالشهای فراوانی روبهاند که منشأ مشروعیت حکومت اسلامی از این چالشهای مهم است. (مسئله) آیتالله مصباح یزدی از اندک کسانی است که موضوع منشأ مشروعیت ...
متن کاملبررسی نظریه فلسفه اخلاق آیت الله مصباح یزدی و نسبت آن با «توحید»
نظریۀ استاد مصباح را می بایست در دو مبحث «تحلیل فعل اخلاقی» و «تحلیل گزاره های اخلاقی» بیان کرد. در بخش اول، استاد مصباح معتقد است که میل محوری و اصلی در انسان، «حب نفس» است؛ و آن کمال و مطلوبیتی که بیش تر از همه، منافع نفس را تأمین می کند، دوست داشتنی تر و علاقۀ انسان به آن افزون تر است. چنین مطلوبی را «کمال نهایی» می خوانند که مصداق آن، «قرب به خداوند» است. بنابراین افعالی که نسبت به این کمال...
متن کاملعلم دینی در مقام توصیف و توصیه؛ بازخوانی نظریه علم دینی استاد مصباح یزدی
چکیدهتفکیک معانی علم و دین و تعیین نسبت دقیق این دو حوزه، شرط لازم برای تنقیح معنا و ماهیت علم دینی از منظر استاد مصباح است. بیان جایگاه علم در منظومه علم دینی و فهم صحیح از تاثیرات دین و مبانی ارزششناختی بر علم، افقهایی نوین در زمینه ارائه نظریات علمی و اعتبارسنجی نظرات مذکور پیش روی محققین میگشاید. تدقیق معنای علم و توجه به ساحتهای مختلف علم، حیطه انتظارات و توانمندیهای موجود در شکلگیری...
متن کاملتعریف قضایای تحلیلی از منظر محمدتقی مصباح یزدی
در میان فلاسفة اسلامی معاصر، محمد تقی مصباح یزدی در باب تعریف قضایای تحلیلی نظریهپردازی کرده است. مقالة حاضر که پژوهشی است پیرامون نظریة وی در باب تعریف قضایای تحلیلی، از دو بخش تشکیل میشود؛ در بخش اول ابتدا «تعریف اولیه» قضیة تحلیلی را که برگرفته از آثار مکتوب محمدتقی مصباح یزدی است ارائه میکنیم، سپس مثالهایی را که وی قضیة تحلیلی میداند به بحث میگذاریم و استدلال میکنیم که نمیتوان این ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 44
صفحات 107- 130
تاریخ انتشار 2013-03-16
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023